Pages

Wednesday 23 November 2011

Magik Sains

DUIT PANTAS

(‘Fast Money’) Bagaimana melakukannya? (‘How to do it?’) 1. Bahan – bahan yang diperlukan (‘What Do I Need?’) - Sehelai duit kertas, kalau boleh yang baru (‘A dollar bill, preferably a crisp one’) - Seorang sukarela (‘A volunteer’) Bagaimana melakukannya? (‘How to do it?’) 1. Pegang duit kertas seperti mana gambar rajah di atas pada kedudukan menegak. Biar seseorang untuk dalam keadaan sedia untuk menangkap duit kertas tersebut. Bilang satu, dua dan tiga. Apabila ia dijatuhkan ia akan bergerak antara ibu jari dan jari – jari yang lain sebelum tangan sempat menangkapnya. (‘Hold the dollar bill as in drawing at upper left. Allow someone to hold his hand ready to catch it. Count one, two, three. As it is dropped it will move between the thumb and fingers before the lower hand can grasp it.’) Bagaimana ia berlaku? (‘How this works?’) Ia mengambil masa untuk mata melihat apabila duit kertas itu dilepaskan, masa untuk otak untuk memberitahu tangan untuk merapatkan jari – jari, dan masa diperlukan untuk otot dalam tangan mengikut arahan otak. (‘It takes time for the eye to see that the bill has been released, time for the brain to tell the hand to grasp, and still more time for the muscles in the hand to obey.’)

KERTAS CINCIN – berjalan melalui kertas

Selasa, 23 Ogos 2011

CAWAN BOLA KERTAS

RINGGIT LOMPATAN ARNAB

(‘Ringgit Bunny Hop’) Bagaimana melakukannya? (‘How to do it?’) 1. Aktiviti ini adalah mengenai kestabilan dan pusat graviti (‘This activity is about stability and centre of gravity.’) 2. Bahan – bahan yang diperlukan (‘What Do I Need?’) *Sukarelawan, duit ringgit. (‘A volunteer, any amount of money.’) 3. Letak duit ringgit secara leper di atas lantai. Minta sukarelawan untuk berdiri di hadapan ringgit itu. Beritahu dia supaya tunduk dan pegang jari – jari kakinya. (‘Place the ringgit flat on the floor. Ask a volunteer to stand with the ringgit in front of him. Tell him to bend over and grab his toes.’) 4. Cabar dia untuk lompat melepasi ringgit tersebut sambil memegang jari – jari kakinya (tanpa jatuh). Beritahu dia bahawa dia boleh duit itu jika dia berjaya melakukannya. (‘Challenge him to jump over the ringgit bill while holding onto his toes (without falling over). Tell him that if he can do it, he can keep the ringgit.’) Bagaimana ia berlaku? (‘How this works?’) Aktiviti jalanan ini melibatkan pusat jisim, iaitu pusat graviti. Ini merupakan titik di mana jisim badan tertumpu. Helah ini sebenarnya mustahil untuk dilakukan tanpa hilang keseimbangan kerana pusat jisim berpindah apabila cuba untuk melompat melepasi duit. Pada permulaannya jisim badan adalah pada kaki. Apabila melompat, pusat jisim cuba untuk berpindah ke hadapan. Kebanyakan orang perlukan tangan untuk menyeimbangkan pindahan ini. (‘This busking involves to center of mass, center of gravity. This is a point where the body mass is concentrated. This trick is virtually impossible to do without losing balance because the centre of mass shifts when trying to jump over the ringgit. Initially the center of mass is over the feet. When jumping, the centre of mass tend to shift forward. Most people need their arm to counterbalance this shift.’) Sumber : petrosains snackbook

DUA CECAIR BERTUKAR TEMPAT – SAINS CECAIR

(‘Trading Places - Liquid Science Magic Trick’) Bagaimana melakukannya? (‘How to do it?’) 1. Helahan Sains ini ataupun tunjukcara ini boleh menggunakan beberapa jenis cecair, antaranya ialah air dan minyak. Apa yang diperlukan hanya dua jenis cecair yang berlainan ketumpatan. Jika kedua – dua cecair tidak bercampur (seperti air dan minyak), ia boleh menampakkan kesan pengasinan dengan lebih jelas. (‘This science magic trick or demonstration can be performed using many different liquids, such as water and oil. All you need are two liquids that have different densities. If the liquids don't mix (such as water and oil), you will get a clearly-defined separation.’) 2. Bahan – bahan yang diperlukan (‘What Do I Need?’) *dua gelas yang sama, air, minyak dan satu kad yang kalis air. (‘two identical glasses, water, oil, a thin waterproof card’) 3. Isikan satu gelas dengan air dengan penuh. (‘Fill one glass completely full with water.’) 4. Isikan gelas yang kedua dengan cecair yang dipilih (minyak) sampai penuh. (‘Fill the other glass completely full with the other liquid you selected.’) 5. Tempatkan kad di atas gelas yang mengandungi air. Pegang kad dan kemudian terbalikkan gelas berisi air di atas gelas yang kedua. (‘Place the card over the water glass. While holding the card onto the glass, flip the water glass over and set it and the card on top of the second glass.’) 6. Sebariskan kedua – dua gelas dan gerakkan kad secara perlahan sehingga terdapat bukaan pada hujung gelas. (‘Line the glasses up so that they are even and move the card so that there is just a tiny bit of open space at the edge of the glasses.’) 7. Dalam lebih kurang beberapa minit, kedua – dua cecair akan bertukar tempat. Minyak akan naik ke atas sementara air akan bergerak tenggelam ke dasar gelas. (‘Over the next few minutes, the liquids will exchange places. The oil will rise to the top while the water sinks and fills the bottom glass.’) Bagaimana ia berlaku? (‘How this works?’) Kedua – dua cecair mempunyai ketumpatan yang berbeza – beza. Asasnya, cecair yang lebih ringan akan terapung sementara cecair yang lebih berat akan tenggelam. Anda akan mendapat keputusan yang sama jika anda mengalihkan kad sepenuhnya, tapi cara yang ini akan nampak lebih magika. (‘The two liquids have different densities from each other. Basically, the lighter liquid will float while the heavier liquid will sink. You would see the same result if you had removed the card entirely, except this way is prettier and looks more magical.’) Sumber : chemistry.about.com

No comments:

Post a Comment